Wyciskanie Hantli VS Wyciskanie Sztangi

Wyciskanie to jedno z czterech głównych ćwiczeń, na których opiera się cała filozofia treningu w FSTI. Najskuteczniejszą wersją obciążenia wyciskania jest używanie tzw. „wolnego ciężaru” – najbardziej dostępnym rozwiązaniem jest użycie hantli lub sztangi.

Użycie dwóch innych przyrządów w tym samym ćwiczeniu wpływa na uzyskiwane efekty. 

Jakie są różnice przy wykonywaniu wyciskania korzystając z dwóch innych przyrządów? 

 

 

Wyciskanie hantlami:

  1. Większy zakres ruchu

Dzięki hantlom, które są trzymane w obu dłoniach oddzielnie można uzyskać znacznie większy zakres ruchu rozciągając mięsień piersiowy i przednią część mięśnia naramiennego. Dzięki temu możemy korzystać z skutecznego rozciągania pod obciążeniem.

  1. Większa aktywacja

Mięsień mocniej rozciągnięty podczas fazy ekscentrycznej zwiększa jego aktywację w fazie koncentrycznej. Użycie hantli pozwala mocniej rozciągnąć pracujące mięśnie, co zwiększa aktywację głównych grup mięśniowych biorących udział w ruchu i prowadzi do szybszego rozbudowania siły i masy mięśniowej.

  1. Aktywacja mięśni stabilizujących

Hantle jako dwa oddzielne obciążenia są znacznie trudniejsze do ustabilizowania od sztangi. Dzięki temu mięśnie grupy stożka rotatorów, które są odpowiedzialne za stabilizacje stawu ramiennego, muszą mocniej pracować, podczas wyciskania. Im lepsza stabilizacja tym można użyć większego ciężaru – co prowadzi do szybszego rozbudowania siły i masy mięśniowej. 

 

Wyciskanie sztangą:

  1. Większa stabilność

Sztanga jest trzymana w obu dłoniach jako jeden przyrząd. Dzięki temu jest łatwiej ustabilizować sztangę. Co przekłada się na możliwość użycia większego ciężaru. 

  1. Większa aktywacja

Wykorzystanie większego ciężaru podczas wyciskania sztangą powoduje mocniejszą aktywację mięśniową i nerwową. To daje efekt radiacyjny na większą skalę przyspieszając budowę siły i masy mięśniowej.

  1. Praktyczność i bezpieczeństwo

Z praktycznego punktu widzenia trening dla osoby, która potrafi wycisnąć około 150kg na sztandze jest trudny do wykonania na większości siłowni hantlami. Najczęściej spotykane obciążenia w hantlach kończą się na 50kg. Do tego ustawienie odpowiednio ciężkich hantli leżąc na ławce może być bardzo męczące i trudne technicznie do wykonania – podczas używania sztangi wystarczy zdjąć ją ze stojaka.  Konsekwencje spalenia powtórzenia hantlami są znacznie bardziej niebezpieczne niż w wyciskaniu sztangą przy użyciu klatki bezpieczeństwa i ograniczników.

 

W treningu siłowym istnieje wiele rodzajów wykonywania tego samego ćwiczenia, które dają podobne rezultaty – korzystając z innych dróg rozwoju. Różnice pomiędzy wyciskaniem hantlami a sztangą są tego idealnym przykładem.

 

Powodzenia w treningu wyciskania!

 

Comments

comments


 


© 2017 Falcon Strength Training Institute.
AxeMedia: