Dlaczego przysiad z uniesionymi piętami jest lepszy, niż zwykły przysiad?

Jednym z ćwiczeń, o które jestem często pytany, po co z niego korzystam, jest przysiad ze sztangą gdzie pięty są ustawione na podkładkach. Istnieje kilka zalet, które sprawiają, że jest lepszym ćwiczeniem niż wersja bez podkładek:

 

  1. Mocniejsze zaangażowanie mięśnia czworogłowego uda

Dzięki temu, że pięty są uniesione, kolano może zostać mocniej wypchnięte przed stopę. Im bardziej wypchnięte jest kolano przed stopę tym większa aktywacja mięśnia czworogłowego uda. Ma to znaczenie u osób które mają problemy z kolanami i wysokie dysproporcje mięśniowe.

 

  1. Bardziej pionowa postawa ciała

Uniesienie pięt pozwala na mniejsze zgięcie w stawie biodrowym, co jest istotne w treningu osób początkujących lub po kontuzji, które mają jeszcze zbyt słabe mięśnie pleców aby bezpiecznie wykorzystać zalety płynące z korzystania z przysiadu bez podkładek bez ryzyka kontuzji. Dodatkowym plusem jest tu możliwość wykonania większej objętości pracy z mniejszym zmęczeniem odcinka lędźwiowego prostowników grzbietu, który znacznie dłużej się regeneruje.

 

  1. Możliwość wcześniejszego wprowadzenia przysiadu w plan treningowy

Jednym z głównych ograniczeń w rozpoczęciu wykonywania przysiadu jest mobilność – w stawie skokowym i biodrowym. Poprzez uniesienie pięt możemy ułatwić osobom z ograniczonym zakresem ruchu w stawie skokowym zejście do pełnego przysiadu i optymalny rozwój mięśni ud. Dzięki oporowi zewnętrznemu, jakim jest ciężar sztangi na plecach, korzystamy z rozciągania pod obciążeniem i możemy poprawić tę ruchomość, bez konieczności odkładania w czasie korzystania z tego ćwiczenia.

 

 

Rafał Sarnecki, Olimpijczyk z Rio i Medalista Mistrzostw Europy i Świata w kolarstwie torowym w rywalizacji drużynowej –  wykorzystuje przysiad tyłem z uniesionymi piętami do maksymalnego rozwoju mięśni ud.

 

Korzystanie z butów do podnoszenia ciężarów nie oznacza braku możliwości z korzystania z podkładek pod pięty – wtedy można wykorzystać dodatkowe podwyższenie pod piętami w celu zwiększenia wyżej wymienionych pozytywnych aspektów.

Przysiad ze sztangą jest jednym z najważniejszych i najlepszych ćwiczeń – istnieje wiele różnych odmian, bardziej lub mniej efektywnych, które powinno się stosować do uzyskania konkretnych rezultatów – nie tylko przysiad ze sztangą z przodu lub z tyłu. Nie jest to kwestia tego, który rodzaj jest lepszy, ale tego którą wersję do danych potrzeb w tym momencie wykorzystać.

Powodzenia w treningu przysiadów!

Comments

comments


 


© 2017 Falcon Strength Training Institute.
AxeMedia: